Gamereactor Internationalt Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Log ind medlem






Glemt kodeordet?
Jeg er ikke medlem, men det vil jeg gerne være

Eller log ind med en Facebook-konto
Gamereactor Danmark
artikler
Subway Surfers

Gamereactor overværede et særligt møde på Subway Surfer-udviklerens kontor

Marco Masri, verdens største Subway Surfers-fan, havde aldrig forladt Vietnam før, men så fløj den danske udvikler bag ham til Danmark.


Det danske udviklingsstudie, SYBO, står bag det utroligt populære Subway Surfers, og selvom der for det meste er ganske travlt på deres kontorer i København, blev disse dog rammerne for et ganske særligt møde i sidste uge. Marco Masri, en Youtube-bruger fra Vietnam betragter sig selv som verdens største Subway Surfers-fan, har livestreamet spillet i årevis, og har udforsket hver en afkrog af det. Men, Masri har faktisk aldrig været udenfor hans hjemland, Vietnam, før - indtil nu. SYBO besluttede sig for nylig for at flyve Masri til København for at tale med ham om hans oplevelse af spillet, hvad de har gjort rigtig, hvad de har gjort forkert og alt derimellem. Gamereactor fik heldigvis muligheden for at opleve dette møde, og sågar også stille nogle spørgsmål til både Masri og også founder & president hos SYBO, Bodie Jahn-Mulliner.

Vi valgte at fokusere på mødet imellem fan og skaber, hvordan de to opfatter Subway Surfers' succes, og hvad der skal til for at fastholde spillets relevans i en fremtid fyldt med konkurrenter. Herunder kan du se vores spørgsmål, samt Masris og Jahn-Mulliners svar.

Subway Surfers

Naturligvis er dette en fortælling om rendyrket passion, både fra skabernes synspunkt, men også de passionerede fans' synspunkt, der har brugt time efter time med spillet. Vi, og vores læsere, vil gerne vide præcis hvilke komponenter der gør at Subway Surfers skiller sig ud, både fra et kreativt og forbrugermæssigt synspunkt?

Masri:
For mig handler det både om mekanikkerne, men også de månedlige opdateringer, der indeholder nye karakterer og hoverboards.

- Gameplay: Du kan nyde spillet lige meget hvor du er, om så du ligger i sengen i timevis. Du behøver hverken at sidde eller at stå for at holde din telefon i balance, og vende og dreje ligesom andre spil i samme genre kræver på smartphones. Det gør spillet lettere at spille og nyde.

- Månedlige opdateringer: Spillet tager dig rundt omkring i verden, og man opdager ny kultur i hver eneste af de byer man besøger. Faktisk lærer dette spil mig en hel del om geografi. Når en opdatering udkommer, og indeholder en ny by, så søger jeg på den tilsvarende by på nettet for at se hvor den er, og hvilket slags sted det er. Faktisk må jeg pinligt indrømme, at før Subway Surfers Arabia udkom, så troede jeg Arabia var en by i Indien. Men som kom opdateringen, og nu ved jeg en hel masse.

- Karakterer og hoverboards: Min første opdagelse i Subway Surfers forelskede jeg mig i - nemlig alle karaktererne i butikken. Der er masser af karakterer som spillere kan vælge imellem, og de har alle forskellige stilarter. Eksempelvis er der Yutani, en japansk pige i et stort alien-kostume, Lucy, en goth-pige, Frank, en mystisk fyr og så mange andre. Desuden gør de forskellige hoverboards at det altid er en unik oplevelse.

Det er derfor spillere ønsker at bruge deres tid på at samle mønter og nøgler nok til at låse op for karaktererne og de diverse hoverboards.

Jahn-Mulliner:
Subway Surfers som et univers og et spil et passionsprojekt for os. Der er autencitet i den måde man skater på gaden på, der er skarpe farver, der er global appel i den måde karaktererne er designet på - vi ønskede at skabe en verden der var bundet til virkeligheden med et lille twist af noget futuristisk, noget teknologisk og ukendt. Vores fans kan relatere til universet, og kommer tilbage og spiller vores World Tour-opdateringer. Vi kan besøge en ny by hver tredje uge, så vi holder indholdet dugfriskt. Kiloo, vores udgiver, arbejder desuden også på fedt indhold fra deres ende af.

Subway SurfersSubway Surfers

Med mekanikkerne for øje, hvordan formår Subway Surfers at fastholde sin popularitet efter alle disse år? Er det et spørgsmål om fortsat at supplere med nyt indhold, eller er det simpelthen bare kærligheden fra fans, eller måske endda en kombination af de to?

Masri:
Jeg tror det er en kombination af de to ovenstående. Skaberne prøver altid at implementere noget nyt med hver eneste opdatering, og spillere responderer derefter med deres kærlighed, passion og naturligvis også ris og ros. De vil gerne se Subway Surfers rejse tværs over verden og besøge alle lande.

Jahn-Mulliner:
Det er egentlig Subway Surfers World Tour der holder tingene friske herfra. Imens de besøger nye byer møder vi nye karakterer fra alle afkroge af universet. Desuden besøger vi igennem opdateringerne byer vi ikke har besøgt før. Vi går op i vores spillere og deres passion for vores spil. Det er en kliché men det er vigtigt. Derfor bruger vi mange ressourcer på at gøre hver eneste by til en hyldest til deres unikke kultur og historie. Jeg ville ønske vi kunne besøge alle storbyer i verden, men vi er i det mindste startet med de mest ikoniske, og vi vil blive ved med at besøge nye steder.

Så, Marco Masri, dette er ikke bare din første tur ud af Vietnam, det er også dit første besøg hos en spiludvikler. Hvordan har dit besøg hos SYBO ændret dit perspektiv på spillet, og til dig Bodie, hvordan er det at se dit studie og dit produkt igennem øjnene på en passioneret fan?

Masri:
Hmm, der er faktisk ikke meget der har ændret sig i forhold til mit perspektiv på Subway Surfers efter mit besøg hos SYBO. Jeg vil bare gerne sige, at de ansatte på kontoret er så venlige, og de får dig altid til at føle dig velkommen, lige meget hvor du kommer fra. Det hele er bare så perfekt, og jeg elsker selve kontoret. Hvis jeg fik en chance for at arbejde her og bo i Danmark, ja det ville være FANTASTISK!

Jahn-Mulliner:
Vi elsker Marco. Vi elsker alle vores fans. Den passion og loyalitet fra fans som Marco er en fantastisk måde at vise at der findes så mange fans derude, og det giver os selvtillid. Marco har nogle rigtige gode ideer til spillet, og vi elsker at møde vores publikum face-to-face. Vi deler jo hans passion for spillet, og ønsker at lave et cool brand.

Subway Surfers

Subway Surfers har trives, men præmissen er jo tiltænkt som værende simpel for at sikre tilgængelighed. Så, Marco, hvordan kan man dække et spil som dette over længere tid, og til Bodie, var spillet overhovedet designed med denne form for langsigtede dækning for øje?

Masri:
Jeg ønsker altid at finde noget nyt til mine videoer ved at spille de nye opdateringer. Derudover spiller jeg musik, spørger mine seere hvad de ønsker jeg skal gøre, påtager mig ansvaret for at udføre en hel VILD udfordring med andre Youtube-brugere og får fingrene i indhold fra butikken de fleste ikke har råd til. Der er meget at tage sig til.

Jahn-Mulliner:
Subway Surfers præsenterer sig selv som et simpelt og tilgængeligt spil. Sådan har vi altid ønsket det skulle være. Men som ægte fans ved, så bruger vi meget energi på at skabe karakterer, de forskellige byer i World Tour og på alle de forskellige animationer, som gør at det hele kommer til live. Derudover arbejder vi selvfølgelig på den animerede serie, og andre fede produkter, og de dele af universet løftet vi sløret for lidt efter lidt. Marco, og andre fans, vil have masser af indhold at dække i de kommende måneder og sågar år.

Hvordan ser I begge Subway Surfers bevæge sig videre herfra?

Masri:
Vi ser jo først og fremmest snart en tv-serie baseret på spillet, og her vil folk se karaktererne gøre flere ting, og tale mere sammen (som er vigtigt, nu hvor de bare skater og styrter i spillet). Med lidt uddybning af historien og universet, så tror jeg at folk vil blive forelsket på ny.

Jahn-Mulliner:
Subway Surfers er faktisk lidt "one of a kind". Spillet kører på sit sjette år, og det forbliver det mest hentede spil på App Store. Vi bliver ved med at udvikle indhold, vi udforsker verdenen igennem den animerede serie, og snart tilbyder vi andre produkter til vores fans. Vi har omkring en halv million downloads hver dage, så er brandets magt stadig stor.

Vi forlod kontoret og dette helt særlige møde imellem forbruger og skaber. Desuden fik vi også talt lidt med både Marco Masri i et videointerview, og det kan du se herunder.