Gamereactor / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國

Lost Sphear

Lost Sphear

Tokyo RPG Factory forsøger sig med endnu et rollespil efter det lidt middelmådige I am Setsuna, og Andreas har kigget nærmere på resultatet.

TwitterRedditGoogle-Plus

De fleste af læserne her på Gamereactor er efterhånden bevidste om min stærke kærlighed til ikke bare Final Fantasy-serien, men spil fra Square Enix generelt. Specielt de gamle klassiske 90'er rollespil har fået en særlig plads på nethinden. Grundet dette forhold kunne jeg ikke få armene ned, da Square Enix under 2015's smukke E3-messe, annoncerede deres nyeste interne studie med det spøjse navn Tokyo RPG Factory. Første projekt på menuen var det udmærkede I am Setsuna, en slags homage til klassiske Final Fantasy-titler, og mest af alt det universelt elskede Chrono Trigger. Spillet leverede på nostalgien, men formåede aldrig at tryllebinde spilleren på samme måde som spillene det hyldede. To år senere, og turen er nu kommet til næste skud på den nostalgiske stamme i form af Lost Sphear. Har Tokyo RPG Factory lært af sine fejltagelser, og formået at gøre Lost Sphear til mere end et high five til fortiden?

I klassisk JRPG-tradition starter Lost Sphear i en lille landsby ved navn Elgarthe, hvor vi også bliver introduceret for vores helt Kanata. Den indledende scene er en direkte homage til førnævnte Chrono Trigger, da Crono og Kanata begge bliver vækket i deres seng efter en længere dyb søvn, og fans af Crono's mange tidsrejser vil uden tvivl allerede fra status quo være fanget af spillets nostalgiske ramme. I modsætning til Chrono Trigger, eller de andre tidlige Square Enix-titler, formår Lost Sphear dog aldrig at følge lige så spændende op. Hvor Final Fantasy IX havde en spændende kidnapningsmission fyldt med magiske konflikter og Chrono Trigger sendte sine karakterer ud i fremtiden, bruger Lost Sphear al, al for lang tid på lange uinteressante dialoger, og den enormt irriterende figur, Locke.

Lost Sphear
Lost SphearLost SphearLost SphearLost Sphear

Efter en fisketur i den nærliggende skov forsvinder Elgarthe-landsbyen i et hvidt skær og det bliver afsløret, at deres verden er i færd med at forsvinde. Kanata opdager dog hurtigt, at han har evnen til at fremtrylle fortabte byer, mennesker og genstande tilbage, hvorfor han drager ud på en rejse for at stoppe det mystiske fænomen og hjælpe befolkningen. Selvom historien efter et godt stykke tid føles unik, går det simpelthen for langsomt, og som spiller blev jeg flere gange irriteret over små sidemissioner og afstik, der kun var inkluderet for at gøre spillet længere, og intet bidrog til det overordnede narrativ. Formår man dog at se forbi disse irriterende aspekter, er der en fin historie i vente med en række spændende karakterer - udover den irriterende Locke.

Som handlingen skrider frem vil man skiftevis enten løbe rundt på det klassiske åbne JRPG-kort, små byer, dungeons og mystiske naturområder. Kortet ser lækkert ud, og balancerer fint i mellem old school-design og sin egen unikke æstetiske repræsentation. For mange vil det dog komme som en (i mit tilfælde behagelig) overraskelse, at Tokyo RPG Factory ikke anvender tilfældige kampe på det åbne kort, og at spilleren kan udforske helt frit og kvit, uden forstyrrelser. Her tiltræder også et af spillets værste aspekter. De forskellige dungeons spredt rundt på kortet er blandt de mest ukreative og uinspirerede på spilmarkedet. Som spiller føles det som en direkte straf, og deres æstetiske design er kedeligt, og bliver genbrugt for ofte, hvilket er ærgeligt universet taget i betragtning. Lignende ting kan siges om musikken, som trods nogle fine melodier, gentages for ofte, og der er en stor savn af variation. Det er ikke ligefrem firmaets sværvægtere som Yoko Shimomura eller Keiji Okabe, der har været på arbejde.

Lost Sphear
Lost Sphear

Copyright 1998-2018 - Published by Gamez Publishing A/S, Toftebæksvej 6, 2800 Kongens Lyngby, Denmark.