Mario & Luigi: Superstar Saga + Bowser's Minions

Nintendo 3DS har endnu en genskabning på programmet: en fanfavorit genopstår, plus det løse.

Engang var Mario bare en simpel blikkenslager: han hoppede på ting, tog mærkelige svampe og ledte ihærdigt efter pigen i sit liv. I disse dage er der næppe det eventyr eller den karriere som den gæve italiener ikke har givet sig i kast med. Han har været i krig med kaniner, tæsket vennerne i samtlige sportsgrene, kørt dødsræs med rivalerne og rejst galaksen tynd - to gange! Ja, det eneste som Mario efterhånden ikke beskæftiger sig med... er blikkenslageri!

Der er altså ikke længere noget opsigtsvækkende ved at se Mario og vennerne i uvante roller. Sidste måned lå de i turbaseret skyttegravskrig og ingen løftede et øjenbryn. Alligevel var der noget helt særligt ved at opleve Mario & Luigi: Superstar Saga, næsten femten år efter den oprindelige udgivelse. Det var et spil som for alvor viste mig karaktergalleriets fleksibilitet og genrernes bøjelighed. Fire efterfølgere er blevet søsat siden da, men originalen kan stadig noget særligt.

Spillet starter som så mange andre i serien: svamperigets prinsesse er igen i fare. En ond troldkvinde har stjålet hendes stemme, som led i en nederdrægtig plan om at erobre verden. Brødrene Mario bliver sendt på ekspedition til nabolandet Beanbean Kingdom, halvt som fredsmæglende ambassadører, halvt som køllesvingende, støvlesparkende galninge. Bowser, den evindelige ulykkesfugl, spøger også i baggrunden.

Spillet selv er en sjov blanding af platform- og rollespil. De turbaserede kampe er på vanlig vis adskilt fra spillets egentlige verden, hvor man til gengæld kan hoppe og springe frit omkring. Der er bønnefolk at snakke med, udstyr at købe og små gåder at løse. Trods et væld af besynderlige biroller, har Superstar Saga naturligvis det dynamiske brødrepar i hovedrollerne og derfor bliver der i spillet lagt vægt på samarbejde, koordination og unikke karakteregenskaber.

Mario & Luigi: Superstar Saga + Bowser's MinionsMario & Luigi: Superstar Saga + Bowser's Minions

Mario og Luigi er begge bevæbnet med hamre, støvler, ildspyttende håndflader og en overmenneskelig smertetærskel. Med dem kan de banke hinanden i jorden, springe buk, give hestesko eller koordinere et superangreb. Karakterevnerne spiller en rolle både i og uden for kampene. Et velplaceret hammerslag kan slå næsvise fjender i gulvet eller tilintetgøre en stenblokade, for eksempel. Hoveddelen af spillet, ved siden af kampene, består netop i at kombinere de forskellige evner på kryds og tværs.

Der er mange små fornøjelige detaljer som jeg personligt havde det sjovt med at (gen)opdage: de eventyrlystne brødres "italienske" pludren, de overdrevne, tegnefilmsagtige karakteranimationer og spillets humoristiske verden. Beanbean Kingdom, med dets mandhaftige dronning og bizarre bønnefolk, vrimler med ordspil, fjollede navne og skøre karakterer. Spillet er lige så charmerende i dag, som det var for halvandet årti siden.

Det element som måske står skarpest, hvis ikke i realiteten, så i erindringen, er kampsystemet. Turbaserede kampe kan nemt blive langsommelige, men i Superstar Saga er spilleren konstant involveret. Man beordrer ikke bare angrebene, man udfører dem også i nogen grad. Trykker man på de rette knapper på det rigtige tidspunkt, har man mulighed for at give ekstra skade. Vigtigere endnu, så kan man faktisk helt undgå fjendernes angreb, hvis man har øjnene åbne og tommelfingrene parat.

Mario & Luigi: Superstar Saga + Bowser's MinionsMario & Luigi: Superstar Saga + Bowser's MinionsMario & Luigi: Superstar Saga + Bowser's Minions