WRC 7

WRC 7

Claus har kørt rally i en uges tid, og er parat med en dom over Kylotonns seneste WRC-spil.

Der er nu ikke noget som at se et godt rallyløb på sit tv, og se de modificerede rallybiler kæmpe sig igennem kilometer efter kilometer af umulige veje, skarpe sving og umedgørlige underlag. Nogen gange kæmper de hidsige biler sig igennem det mest klistrede mudder, og andre gange kører de på flotte sceniske asfaltveje. Det er denne stemning, WRC 7, som er udviklet af Kylotonn Racing Games, får frem i mig, for man føler virkelig, at man sidder og styrer bilen, mens ens co-driver råber sværhedsgraden af de næste tre kommende sving ind i sin mikrofon. Spillet er anmeldt på PlayStation 4, men kan også fås til PC og Xbox One.

Hvis jeg skulle give WRC 7 et tillægsord, som passede til det, ville det være "alsidigt". Spillet har nemlig baner fra hele verden, og i alt slags vejr. Eksempelvis kommer man i karrieredelen forbi England, Tyskland og Finland, som alle har vidt forskellige naturer og vejgreb. Man starter karrieredelen, som man gør i så mange sportssimulatorspil, med at underskrive en kontrakt med hold X. På denne første skærm derefter, kan man se hvad holdet forventer af en, og hvilket rallymesterskab, man skal forsøge at vinde. Herefter får man adgang til at pille ved sin bil, og justere alt fra dæktryk, til støddæmperne, så de passer til den kommende rute, hvilken man også kan se på en af karrieredelens andre skærme. Her er virkelig noget for entusiaster, da man kan nørde i lang tid med sin bil. Ens valg i forhold til bilens opsætning kan vinde og tabe løb på et splitsekund, og selvom der er preset-indstillinger for dem der ønsker det let og gnidningsfrit, er det også simpelt nok at indstille, selvom det tit forholder sig sådan, at man oftest gør det meget værre hvis man piller for meget.

Jeg prøvede løb, hvor jeg havde indstillet bremsen en tand forkert, og derfor altid understyrede, hvor jeg hellere ville overstyre, så jeg kunne drive igennem svinget. Dette beskriver spillets sværhedsgrad ganske godt, men heldigvis kan man også lade AI'en styre bilens setup, og fokusere mere på en arkadeagtig oplevelse. Lige meget hvad man vælger, er selve løbsdelen rigtig sjov, underholdende og ja... alsidig. Der er forskellige discipliner man kan blive udsat for, men den mest almindelige er, at man kører fra punkt A til B så hurtigt man kan. Der er også andre variationer, hvor man kører på en lille bane, og skal lave donuts og flyvehop. Det er mere showpræget, og viser at rally er mange forskellige ting for mange forskellige fans. Det er et fint initiativ at Kylotonn har inkluderet disse anderledes former. Dog er det løbene fra A til B som der er flest af, og det er også her at spillet folder sig ud. Det handler om at få styr på bilen, lære den at kende, og lykkedes det, er der ikke noget bedre end at tage svingene perfekt.

WRC 7
WRC 7WRC 7WRC 7

Når man så står øverst på podiet kan man få kontrakt med et nyt, mere ambitiøst hold og køre sværere løb. I disse løb kommer man hele verden rundt, og det er fedt at køre i Finlands frosne natur, modsat Argentinas øde og golde bjerge.

Multiplayer er også en mulighed, og her har man forskellige muligheder. Man kan spille splitscreen, hvor man deler skærmen og kører mod hinanden. Hot Seat, er en anden mulighed. Her skiftes man til at køre de sammen løb, og få den bedste tid. Desuden er der almindelig online, hvor man ud fra diverse indstillinger kan køre med en flok andre. Så der er muligheder nok for at få stillet sin rallytrang, og så ser spillet fantastisk ud i processen.

WRC 7
WRC 7WRC 7WRC 7