Divinity: Original Sin II

Divinity: Original Sin II

Søren har taget temperaturen på Larians efterfølger i anledning af den fulde udgivelse.

Rollespil. De evige jomfruers græsgang, flugten fra virkelighedens ofre og de socialt akavedes legeplads. Alt fra gotisk dystopi til rumskibsgysere og højråbt heltedåd findes her. Nå ja, Vin Diesel får også konsekvent skrevet tid til Dungeons & Dragons ind i sine filmkontrakter, så måske er det ikke helt så kældernørdet som folk antager. Skriv Karl Urban, Dwayne Johnson og Sasha Grey på den liste også forresten. Rollespilsgenren er altså langt fra den påståede indelukkede, aflåste, gardinerne-trukket-for hobby nogen udgiver den for, men derimod allemandseje. Dog er der stadig nogen der ønsker at rollespil skal være niche; et tilflugtssted for de intellektuelle, de skeptiske og de ironisk indstillede. Et sted uden plads til meget simpel humor men derimod masser af matematik; men er det nødvendigvis en dårlig ting?

Ligeså står det til med fantasy. Et overflødighedshorn af kreativitet i alle former. Det kolde bord står fyldt for mit åsyn; storslået som Baldur's Gate, dystert som Diablo eller obskurt som Arcanum. Ind imellem disse finder vi Divinity: Original Sin II. En verden med dystre afkroge svøbt ind i en high fantasy-indpakning, der taler lige til hjertet hos en inkarneret rollespilnørd som jeg selv. Jeg synes pludselig at sidde foran min gamle Pentium II 300 MHz-computer fra slut-90'erne, og jeg spiller Icewind Dale, omsvøbt af en fremmed, spændende og farlig verden. Her tilbage trækker Divinity-serien jo også sine aner! Mit første minde om Divinity-serien er dog som en testostoron-brændt teenager, der ser den letpåklædte maskot på forsiden af kassen til det originale Divine Divinity, og derfra fandt interessen, men det er en helt anden historie.

Divinity: Original Sin II
Divinity: Original Sin IIDivinity: Original Sin IIDivinity: Original Sin II

I denne dybt udforskede fortællings- og verdensbynings-spalte af cRPG'er ligger Orignal Sin II så. Som en god anmelder vil jeg bruge tid på verdenen og historien for det er rollespilsgenrens kød og kartofler. Og som en god anmelder vil jeg ikke kaste lys over den egentlige historie du kaster dig ud i, for den skal I have til gode, men jeg vil afsløre at den er fantastisk gennemført, og det er ikke blot fra et fortællestandpunkt. Alt er navngivet, alt har en baggrundshistorie, det er så, undskyld mit fransk, satans godt gennemført. Du laver enten din egen karakter eller vælger mellem en hel rolleliste af karakterer som Larian Studios har lavet på forhånd. Selvom en af troperne i rollespil nu er at skabe en hel ny personage fra bunden, bliver man lynhurtigt draget af disse færdiglavede roller. De har dybde og de leverer en helt anden oplevelse af den opstillede fortælling i spillet. Det er en genistreg i min bog, og man får lyst til at prøve hver og en. Original Sin II har altså skabt enorm genspilsværdi allerede før du egentlig begynder at spille! Magnifique!

Der findes også en multiplayer-del, der synes at tage form som et helt MMORPG. Hvad dette indebærer vil jeg være ærlig og sige jeg ikke gjorde mig meget i, da solodelen var så dragende, at jeg holdte mig til den. Det er bestemt slet ikke fordi jeg ikke havde venner at spille med, overhovedet ikke. Nej, jeg er en social magnet af en hidtil uset kraft, så jeg havde bare valgt ikke at tilbringe tid sammen med andre spillere. Ja, det var et valg jeg tog at sidde sammen med min kat og game. Uanset social status (eller ej) og som sagt, er der i hvert fald rigeligt med muligheder for at blive ved med at spille Original Sin II igen og igen.

Divinity: Original Sin II
Divinity: Original Sin II
Divinity: Original Sin II