FIFA 18

FIFA 18

Der er ikke meget, der er forandret, men der er meget, der er forbedret i dette års udgave af FIFA.

"Never change a winning team" lyder en gammel fodboldfilosofi. En sætning man kunne fristes til at knytte til EA Sports nyeste spil i FIFA-serien. For det er svært at se de store forandringer i FIFA 18 i forhold til forgængeren. Når FIFA tæver modstanderne fra PES på salgslisterne, kunne man måske tro, at FIFA derfor hviler på laurbærrene og kører dette års spil hjem på rutinen med en konservativ 4-4-2 opstilling. Det er dog ikke hele sandheden. For selvom forandringerne er subtile, så er de med til at gøre det nyeste FIFA til et intet mindre end et genialt spil.

FIFA tog sidste år et kvantespring i den grafiske afdeling med indførelsen af deres Frostbite Engine, men de har alligevel formået at tage spillets udseende til nye højder i år. Det kan især mærkes i spillet på banen, der er blevet en særdeles smuk, glidende oplevelse. Der er kommet mere liv i spillernes øjne, og deres bevægelser er blevet mere forskelligartet. Der er i det hele taget kommet mere liv i både lys og skygger. Kulisserne er også blevet optimeret. Der er nu større forskel i omgivelserne afhængig af hvor i verden kampene foregår. Samtidig er der kommet mere liv i publikum, der eksempelvis kan begynde at sværme mod din spiller, hvis han løber ud mod dem efter at have scoret et mål.

På gameplay-fronten er det måske først efter dine spillere har fået et par kampe i deres virtuelle støvler, at du rigtig bemærker forandringerne i dette års spil. Ikke desto mindre er det nogle forskelle, der optimerer spiloplevelsen gevaldigt, når du først bemærker dem. Spillerne kan strikke afleveringer sammen til ren fodboldpoesi, samtidig har dit valg af aflevering kæmpe betydning for om du sætter gang i det perfekte angreb eller giver en chance til modstanderen. Om bolden bliver spillet hårdt eller blødt, fladt eller i luften, om du sender en stikning i dybden eller lægger den fladt i fødderne på din medspiller er kampafgørende. I år er der blevet gjort noget ud af indlæg. Det gør en stor forskel i forhold til sidste spil i serien, hvor tidlige indlæg eksempelvis sjældent lykkedes. Der er en dejlig variation i indlæggene, og du har større kontrol over, hvordan du sender bolden ind mod dine medspillere.

Der er stor forskel i spillernes bevægelser, og det er derfor også let at identificere, hvilke spillere der eksempelvis kan tage en ekstra berøring med bolden. I det hele taget virker det naturligt at spille på spillernes individuelle styrker. Det giver gode muligheder for at lave et dejligt dynamisk opspil. Én spiller bruger måske sin styrke til at holde på bolden, og sender den videre til en anden spiller, der kan bruge sin boldkontrol og teknik til at sende den helt rigtige stikning mod en spiller, der har farten til at udfordre forsvaret i dybden. FIFA giver dig tonsvis af muligheder for at lægge lag på dit spil, med utallige måder dine spillere kan arbejde med og uden bold. Samtidig kan du sagtens vinde kampe med enkle midler og spilforståelse. Du behøves altså ikke at studere alle finte- og trickguides igennem for at kunne spille god fodbold.

FIFA 18
FIFA 18FIFA 18FIFA 18

Måden du tager straffespark er vendt tilbage til den gamle form, hvor du skal koncentrere dig om placering og styrke - og ikke hvordan du løber hen til bolden. Det vil være en kæmpe lettelse for mange spillere inklusiv undertegnede, der ikke var sønderligt imponeret over straffesparkene i FIFA 17.
Forsvaret er blevet gentænkt i det nye spil. Her er der fokus på at time sine tacklinger helt rigtigt og skærme modstanderen. Ændringen er ikke drastisk, men den hjælper til at gøre det udfordrende og sjovt at spille forsvar, hvilket ellers for de fleste spillere måske ikke vil være hovedgrunden til at spille FIFA, men det har virkelig en stor betydning om du kan holde disciplinen i de bagerste kæder.

En af de mere konkrete tiltag, der er kommet i forhold til gameplay, er muligheden for at lave en hurtig udskiftning. Det vil sige, at du ved spilstop bliver foreslået en udskiftning, som du kan foretage med det samme. Du kan også selv planlægge, hvilke udskiftninger spillet skal foreslå inden kampens start. Det lyder ikke som den store gamechanger, men det gør faktisk rigtig meget for kampene. Du undgår eksempelvis den klassiske diskussion om, hvornår det er i orden at trykke pause i løbet af en kamp, når du spiller med en ven. Endnu vigtigere undgår du, at kampene taber momentum - og de uskønne triple-udskiftninger, som du tidligere foretog, når du lige huskede at skifte ud til sidst i kampen.

FIFA 18
FIFA 18FIFA 18FIFA 18
FIFA 18